tisdag 16 december 2014

Granskning: Punk vs skäggväxt




Punk vs skägg - en estetisk, ekonomisk och etisk granskning.


Inledning


Skäggen står som spön i backen, så som i samhället så och i den ack så "alternativa" punkscenen. Jag och säkert många andra har länge undrat hur kommer det sig och vad säger det om vår tid och vad får det för konsekvenser. Och vad säger skäggen och punkarna själva? Jag bestämde mig för att sjunka in i torvet och söka sanningen.


Frågeställning


Varför alla dessa skägg?
Vad har ansiktsbehåring med punk att göra och finns det sub-subukulturella särdrag?
Finns det ekonomiska aspekter?
Vilka eventuella maktanspråk och privilegier följer med ett skägg ?


Metod och urval


Jag har valt att genomföra ett antal lågkvalitativa intervjuer med profiler ur Sveriges punkscen om såväl deras egen skäggväxt som ansiktsbehåringens roll i punken. Urvalet har varit högst selektivt, subjektivt och spekulativt men resultatet blir ändå generellt och objektivt då jag valt att analysera svaren genom "sanningen och rättvisan" dvs mig själv och min unika förmåga att tolka och dra korrekta slutsatser. Frågorna har varit snarstuckna och bitvis pillemariska utan att tappa fokus. Jag använder växelvis uttrycket skägg och ansiktsbehåring och det ska ni bara skita i för det är min blögg.


Intervjuerna publiceras i sin helhet med kortare kommentarer,en och en, och sist kommer det att komma en analys och avslutande reflektioner. Första kommer senare iad (16/12-2014).


Somtimes I lie awake...
 
Tor or Oden?
Who let the dogs out?
Who? Who? Who?
Who let the dawgs out?
Powertool?
Doors?
The sixties are over?
The new  face of rock'n'roll?
Lösningen?
äh ba en röv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar