fredag 5 december 2014

Intervju - Ronny Andersson

Ronny Andersson är inte bara ett stenhårt namn som för tankarna till en fotbollsspelare på 70-talet med armarna i kors och bister uppsyn på lagfotot. Det är även en hygglo punkkille som ordnar spelningar under namnet Dead Rhythm.

 
       När började du lyssna på punk? Är det sant att du har en Rancidaffisch på väggen hemma?



Punken gled in i mitt liv nångång där mellanstadiet/högstadiet,hade en klasskamrat som gjorde mängder med olika dåliga brännskivor(mestadels Limp Bizkit,Linkin park) men på en av dem var Suicidal Tendencies - Join The Army med på och där var man fast! För det var hårdare och smutsigare än det mesta jag lyssnat på innan. Sen kom standarden Black Flag, Dead Kennedys. Sen hade man ju iofs Ebba Grön samlingen den där rödgula när man var knodd.
Det har suttit en Rancidposter i köket mitt faktiskt,det var omslaget till "st" skivan och den fick sitta där för då hade jag inte så många affischer. (Hata rancid) (vaddå om du hatar Rancid varför hade du ens en skiva/affisch med dom, makes no sense boy, inte så att jag liksom “råkar” ha en Midgårds söner affisch hemma som jag bara måste täcka väggen med. Stå för din kärlek/red.).

När började du lyssna på Veronica Maggio? Gillar du Håkan Hellström med?

Maggio vart jag såld på via förra skivan som är briljant från start till mål, innan dess var jag faktiskt inget jättefan. Men den skivan ujuj. Håkan Hellström är inte i närheten av Veronica och jag har svårt för att lyssna på mer än en låt åt gången med han (fel, han är bra, jag var för övrigt först i Sverige med att digga honom/red.).

Du sätter jävligt mycket gigs, när började du med det? Vilka har varit störst/roligast för dig att få sätta upp?

Jävligt mycket är ju ändå att ta i men tack. Jag satte mitt första gig den 15;e December 2006 då Nitad och Massive Slaughter spelade på legendariska Taj Mahal här i Västerås sen efter det giget var det 1-2 gigs i månaden under ca 1-2 år (är väl för fan mycket jag tyckte jag var duktig när jag gjorde 3-4 per år/red.) fram tills Tajen gick i konkurs tyvärr. Västerås har aldrig varit sig likt sen dess.
Roligast att sätta är när man lyckas boka något band som kanske inte så många har hört men som folk uppskattar och tycker är snorbra och går därifrån med ett nytt favoritband. När jag bokar band har jag mig själv som måttstock,skulle tex aldrig boka ett band jag själv inte gillade. Sen får man ju hoppas att folk tycker som en själv.

Spelar du nått själv?

Helt talanglös är jag tyvärr.

Har du tid att gå på mycket spelningar själv eller blir det mest att du ser det du själv sätter upp? 

Jag sätter upp spelning ungefär 1 gång i månaden just nu så jag har ju hur mycket tid som helst att gå på spelningar och det gör jag så fort jag får chansen. Räknade nyss ut att jag varit på 48 konserter i år och då räknar jag flerdagarsarrangemang som ett. Så tid och lust finns.

Vad tycker du om punkscenen idag?

Man läser ju en jävla massa skit till höger och vänster tycker jag, men det är fan inget jag råkat ut för nånstans. Folk är väldigt hjälpsamma, trevliga och jävligt reko i mitt tyckte. Som ett exempel jag hade DOOM i Stockholm här förra helgen då fick jag hjälp av en snubbe som jag inte träffat innan att skjutsa DOOM från Arlanda och in till stan utan problem. Han ville bara hjälpa till. Samma som paret dem sov hemma hos också, inga jag kännt särskilt länge men dem ställer alltid upp med soffor till band. Tycker det är så jäkla klockrent för det är ju så jag vill ha det. Folk är alltid välkomna till mig när det behövs sovplats/fixas något. Sen hjälper folk mig. Sen tycker jag det är jävligt lätt att lära känna folk inom punk i Sverige, man känner sig liksom aldrig ovälkommen nånstans fast man är en utböling (jag reser väldigt mycket inom sverige på spelningar).
Sen finns det ju såklart negativa saker också inom punksvängen (exakt t ex fett med utgifter men var är de välförtjänta inkomsterna i reda CASH?/red.) men dem orkar man ju inte bry sig om. Dem tar man när dem kommer. Annars är jag mest nöjd med "punkscenen" faktiskt.

Gör du feta cash på det hela?

För att göra cash på punken så måste du nog äga debaser eller något liknande (..o då är man inte “punk” längre, alltid samma skit…/red.). Jag gör inga pengar alls på mitt. Skulle jag få in pengar på något gig så går det till att täcka gamla eller nya hål (får jag in cash köper jag fan rare-skivor till mig själv, det är jag fan värd, säkert lagt mellan 500000kr och en mille på punk i mitt loi!fe/red.).

Vad känner du inför Refused respektive Burning hearts återuppståndelse ? Tror du Voxpop och Musikbyrån också kommer tillbaka?

Refused som band har inte varit något som tilltalat mig enormt mycket (men alla har la spelat new noise minst 10ggr?) så den enda känslan det framkallar är typ jaha men kör bara ! Det sämsta med ytterligare en återuppståndelse med Refused är sist dem gav sig ut på turnen som skulle bli den sista, så har nog en jävla massa människor rest jävligt långt för att få se dem , betalat tusentals kr för att kanske åka på nån festival för att det skulle vara sista chansen att se dem. Men så kommer dem tillbaka igen, ska släppa skiva och säkerligen turnera världen över. Då skulle iallafal jag bli förbannad. Men i övrigt kör på bara. Tycker Dennis är sjukt grym på att göra musik så hade ju hellre sett han med något av sina andra band .
Burning Heart, tja varför inte? Färdiga släpp Bombshell Rocks (jävligt bra skiva faktiskt) Asta Kask sen nå halvmetal band jag trodde dött ut för länge sen låter ju inte så jäkla häftigt på pappret. Men man kan ju hoppas dem är tillbaka och gör det bra. Finns ju dock mängder med bolag just nu i Sverige som är mycket intressantare. Voxpop var ju guld när man var grabb, där fick man ju glo på Hellacopters (och Monster o en massa annat göttma/red.).

Får du ofta förfrågan från Pitbullfarm och Ultima Thule om att få spela hos dig?

Haha just nämnda band har inte hört av sig men har fått frågan från liknande band dock inte lika stora som dem. Även band som skrivit och berättat att dem spelar "punk ungefär som Ultima Thule". Då blir man ju faktiskt tokpeppad...inte. Dead Rhythm är en antifascistisk klubb som inte accepterar nån form av rasism,sexism eller idiotism.

Blir det nån Dead rhythm fest igen?
Det hoppas jag verkligen att jag ska lyckas fixa men allting hänger på lokalen. Behöver en lokal som rymmer lagom mycket folk och man får sälja egen bärs så att allting blir billigt. Punk och öl ska inte kosta för mycket.

Vart fan är samhället på väg? (o vad gör du själv åt saken?)

Samhället är ju på väg att förstöra sig själv så det står härliga till. Det blir ju fan bara värre och sämre år för år. Vad jag själv gör.
Fixar spelningar så jag har något annat att koncentrera mig på än att bara gå runt att tänka på att världen är skit. Annars försöker jag delta i demonstrationer, vara påläst, gnälla på facebook, du vet lite av det vanliga.
 
klubbdeadrhythm@hotmail.se
www.facebook.com/klubbdeadrhythm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar