måndag 28 september 2015

Recension: Assac! - Suicidi Social LP




Turist i tillvaron har tillsammans med sex andra labels gett ut spanska Assac!s nya LP Suicidi Social. Bandet har några bast och ett gäng plates under bältet (med denna tre LP´s samt demos och en Comp.). 

Micke beskriver själv musiken som en blandning av Bostonsscenen och "lite europeiskt". Lite oklart vad som syftas med det senare men kanske litta Raw power? Kan väl tycka mig höra lite SSD osv om jag anstränger mig men mest tycker jag det låter som Agnotic Front - Victim in pain era - det blandas lite tuggande med snabba hetsiga punkutbrott, dock med en modernare och fetare ljudbild. Å andra sidan refererar jag som ett jävla rövhål - Å TREDJE sidan - det är ba hardcore, ett allmänt skrän och som alla inte vet ändå inte full on pride music. 

Jag får erkänna att jag inte blev jättebiten de inledande lyssningarna och förklaringen är enkel: muskelröjet som beskrivits ovan ackompanjeras bitvis av s k gris/häxsång som är så vanligt förekommande i grind- metal- och allmän rollspelsmusik. Jag spyr av det. Men det förtar inte hela nöjet. Det är överlag bra driv och schysst dynamik mellan tugg och rens. "Correcte", "Prestigi", "Manresa" mfl är alla goa bitar och näst sist på B-sidan dyker oväntat en cover på 4-skins gamla örhänge "Chaos" upp - med en rejält skruvad sax (eller annat tut vafan vet jag). Bra såklart, men går det misslyckas med sånt råmaterial? En helt ok platta om man gillar hetsig hardcore och pallar röra sig utanför svenneblaj/engelskaboxen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar