lördag 31 augusti 2019

Recension: Bomber - Sheep 7"

Det tog en jävla tid från baka till kaka av denna EP och nästan lika lång tid till för mig atts haspla ihop en recension, men here goes:

Bomber har smattrat på ett tag nu och efter en första digital release och ett par prestigefulla gigs debuterar de så i det fysiska formatet. Bandet består av tämligen solida köttiga gobbar som hamrat runt i orkestrar som Odds Sods FC, Negatives, Löst Wörning, Skunks united och Fudge wax o bla bla.

Som väntat när något släpps på PST så är det gatupunk vi pratar om och jag tycker faktiskt att den sedermera utskällda benämningen streetpunk passar bra här. A-sidan rullar igång och det är ett bra tempo och rivigt ljud, tycker faktiskt att det låter en del Rancid på sina håll. Vanligtvis när folk skriver det om ett band så syftas det på något band som egentligen låter mer som Bombshell rocks, nån Hellcat-klon eller möjligtvis lite som nått av Rancids mer putsade senare alster. Här snackar vi dock gott drag alá Lets go-eran, även gitarrslingorna minner om detta. Samtidigt bryter Björns lagom raspiga stämma med brittisk accent av det hela, och Oi:ar på nått sätt upp skiten.

Bandet är ju självproklamerade "sons av gråsosseri" vilket även går igen  i somliga texter, om att ge sitt liv för kneget till ingen nytta och välfärdsslakten. Även subulturella slavar avhandlas vilket får mig att tänka på saliga Wildcat Strike och deras "Subcultural slave"... bra där!

Den enda invändningen man kan ha efter de tre spåren på A-sidan är att det manglas i samma tempo - men vips får man en lugnare/tyngre sak på B-sidan i form av "Worn down, Thrown out". Följande "The Hammer" är en go bit som får mig lite att dra på smilbanden, Vindicate this! gjorde ju också en låt på liknande text-tema för typ 5 år sedan, som dock inte sett dagens ljus mer än en youtube-demo...

Totalt sett en jävligt solid release. Det ryktas om lite problem i sättningen, vi får hoppas detta inte bromsar upp kanonarden, för jag tror det finns mer att musta ur här! Oi! oi!