onsdag 21 januari 2015

Intervju - Prins Carl




Prins Carl är inte bara namnet på en gammal båt, det är också ett habilt punkband från gurkstan. Gitarristen Stefan tog sig tid att reda ut (nåja...) både det ena och andra. Översättning: "satt" tror jag betyder "så att".


Jag gillar er. Jag måste erkänna att jag inledningsvis, när ni ”dök upp” med debutfullängdaren, var lite svårflörtad, nu i efterhand har jag insett att det bara var den gamla vanliga avundsjukan. Känner ni er älskade?

 
Tack! Fler som sagt så, satt tillslut kommer alla lyssna på oss haha. Inget vi försöker få folk att göra. Men visst, bara att älska på om man vill.

 
Ni har ett gött malande men melodiskt sound. Blitz och Ramones är de självklara influenserna som droppas i samband med er men finns det något annat band som betytt mycket som ni skulle vilja lyfta fram? Jag sa till en polare en gång att jag får lite Bad religionvibbar över melodierna ibland men han tittade bara tomt på mig…. Stämmer det att ni startade redan för 12 år sen men som ett actionrockband?

 
Tack! Shit, Chuck Berry får bli svaret på den frågan (trots att han ej är ett band). Håller nog med din polare. Tror bröderna Andersson startade bandet nån gång då ja och tror det typ lät lika som nu satt kanske Actionrock vi lirar, vad nu det är för något (är du under 30? Annars vet man vad actionrock är./red.).

 
Jag gillar omslaget på er nya 7”. Är ni kommunister? Jag minns att jag läste en intervju med er för några år sen där jag fick intrycket att trummisen (eller nått) var lite liberal… Nu är en utbytt. Är det han och var det pga hans kärlek till ökad ojämlikhet och välfärdsslakt snarare än röda fanor som gjorde att han fick foten?

 
Jo vart bra fan. Vi är ett vänsterband iaf utan att tillhöra nån slags organisation, men visst en fungerande kommunistisk stat skulle väl va nice ("kommunismen i ett land"? Intressant, själv tror jag att det kommunistiska samhället först kan uppstå efter att vi upplöst alla klasser såväl som stater/red.). Haft ett gäng trummisar satt vet inte vem du tänker på, tror vi är inne på tredje eller fjärde trummisen sen jag börja i bandet. Tror dom flesta inte pallat med oss bara o slutat.

 
Är ni St Paulifans eller råkar det bara vara så att sådana gillar er, för ni har ju spelat en del i sådana sammanhang? Berätta!

 
Tror det börja med att St. Pauli Skins ville att vi skulle komma o lira i Hamburg. Men visst ska man hålla på ett fotbollslag som man absolut inte har nån koppling till så får det bli St. Pauli fan. Lite vettigt tänk i den klubben iaf.

 
Hur är bandworm att ligga på som bolag? Jag tycker de släpper en hel del skit these days… Kommer nästa album släppas där och när kommer det?

 
Dom släpper våra skivor och vi får ibland lira på deras festivaler, satt helt ok. Jo hela punkscenen är väl packad med skitband. Men vissa gillar ju att lyssna på skit, satt vad vet jag. Ingen aning, nästa album har vi inte börjat snacka om. Kommer när det kommer.

 
Har ni några band ni känner är era ”bruvvas”? Det känns ibland som att ni håller er lite på er egen kant, i och för sig inget dåligt med det, alla band måste ju inte befinna sig i ett incestuöst bandmaffiatillstånd som exempelvis i Stockholm. Eller är det bara för att ni inte kommer fån någon av de större städerna som jag känner så tror ni?

 
Nja, finns några som vi lirat med som har varit riktigt trevliga att dricka öl med. Men inte mycket mer en så, sen känner man ju bandfolk i Västerås som man dricker med. Blir väl ganska naturligt att hänga med folk i sin egen stad.

 
Ni har en rejält långhårig karl i bandet, jag antar att det orsakat en del kontroverser genom åren?

 
Passar väl bra i detta actionrockband. Inte orsakat nått speciellt vad jag kan komma på (du visste ju inte vad actionrock var?/red.).

 
Vad är er relation till skinz?

 
Vet inte, bryr mig inte om man har hår på huvudet eller inte.

 
Vad tycker ni om fascism? Hur gör vi? Inge Ansvarlinjen eller Cont-Roblinjen?

 
Bort med skiten! (tack för din uttömande analys/red.)

 
Ni är från Västerås. Känner ni Millwall Mark? Brukar ni hänga där hemma och festa? Blir det mycket Milwalltugg?

 
Känner en Mark här i stan, om du syftar på han så har jag inte vart hemma hos honom.

 
Ni har ju skrivit en del om Grekland och politics och sånt… vad tror ni om utvecklingen där nu? Blir det fett i och med att Syriza verkar gå mot valseger eller är det som vissa elaka tungor vill göra gällandet att det gått in så mycket sossar i partiet att de förlorat sin själ (och en svekdebatt är att vänta)?

 
Skulle egentligen Johan svara på, han bodde där ett tag. Men vore ju trevligt om brunskjortorna fick nada iaf, själv dåligt insatt i Greklands politik (ja det borde han ju uppenbarligen/red.).

 
Avsluta med att rangordna följande band: Rancid, Lars Frederiksen and da bastards, Transplants, Operation Ivy, Old Firm casuals, Devils Brigade, Shaken´69, Downfall, Tim Timebomb, Pittbullfarm.

 
Skitband! Jag gillar punk och metal. Dismember är ett av mina favoritband (mållös/red.).

www.prinscarl.blogspot.com


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar