lördag 4 april 2015

Intervju - Nollkompetenz








Nollkompetenz skickade ingen bandbild och tyckte jag skulle sätta en bild på Jackson 5 istället. Men detta är min fucking blogg så jag kör en på Amanda Jenssen istället bara för att hon är så GODFUCKINGAWESOME!

 

Hej! Jag får inledda med lite ärlighet – jag har inte råkoll på er. Jag vet att ni (eller vissa av er) hette 2-komponentz (jag har en sjua med dom) och att ni harvat på ett tag som Nollkompetenz nu, också med nått sjutumssläpp typ. As a matter of fact så verkar ni nästan lite mystiska och hemliga. Vilka fan är ni? Var kommer ni från? Är ni gubbar eller semi-gubbar?

 

Vi är gubbar. Somliga av oss var med i 2Komponentz andra inte. Kommer från metropolen Finspång!

 

Ni har ett gott lo-fi punkljud och man hajar ju att ni är ute efter lite Riot city/ No future stuk. Men finns det andra influenser? Gillar ni oi!?

 

2Komponentz var väl lite riot city stuk medan Nollkompetenz är mer bluurgh/all the madmen. Oi är väl inte så vidare värst på det stora hela (eeeeeyy../red.), men det är inte punksvängen annars heller iofs (exakt allt e skit/red.). Och märk väl 2KomPONENTZ och NollKOMPETENZ (ja jag skrev fel i ursprungliga versionen av frågorna men skyll er själva för fan när ni har så lustiga och lika namn ba/red.).

 

Vad jag förstår har ni släppt en del grejer direkt på da web och även en och annan cd-r… är det för att ni skiter i omslag och skivnörderi eller är det bara så rist att ingen velat ge ut allt så nå fått ”ösa ut” vissa grejer?

 

Vi orkar inte riktigt bry oss. Är ju ungefär tio personer som hört oss så det är ju ingen större förlust för mänskligheten att vi inte släppt massa skit. Finns väl material till 50-60 låtar minst, men det ska ju inte låta som all annan skit som finns.

 

Ni verkar hata snuten. Eller är det bara gött att sjunga om?

 

Hemligheten finns i texten till I HATE THE POLICE.

 

Politik och helvete, inte fan är det kul. Men nog behövs det dras åt tumskruvarna ibland. Vad tycker ni? Ska man blanda in det i musikscenen, är det lönt? Jag är själv kluven, liksom hatar det och vill bara dricka och ena sidan, tokcommie å andra sidan.

 

Vi har en del politik inbakat i det hela men det blir ju lätt så att man bakar in sina egna perspektiv på saker och ting i texterna (Idpol? usch!/red.). Vill man bara ha "må bra" texter finns eddie meduza och sånt skit (Eddie mådde nog fan inte så bra du, "Var det en grön så får du en ny" skriver ingen frisk männska om man så sär´/red.).

 

Ni har ett album på gång om jag förstått saken rätt. Berätta?

 

Det finns ett 17-låtars album inspelat, men vet i faan om det kommer släppas och i så fall hur. Pengarna ska i så fall gå till barncancerfonden.

 

Finns det några band i svenska scenen av idag som ni känner er besläktade med och/eller är bra kamrater med?

Vi har väl inte direkt nån scen vi tillhör och har heller inte det behovet. Nya given fixade ett par spelningar åt oss av nån anledning så det får en ju tacka för. Även klubb antisocial som vi eventuellt ger ut albumet med.

Några utlandsgig? Det känns inte som ni har det lättdiggade tyskland-europas-japan-soundet men vafan alla UK82-nördar borde ju älska er?

 

Vi har väl bara gjort tio spelningar och förmodligen inte ens det. Vi är ett litet obetydligt band, vilket är som det ska vara (vi är alla obetydliga små lortar i det stora skethus som kallas da fucking society men nu var det väl inte det vi pratade om?/red.). Men nog skulle en englandsspelning sitta fint!

 

Gillar ni Exploited? De har ju fått mycket skit genom åren; posörer, fascister, kommersiella och allt möjligt skit har de kallats. Jag tycker de är helt ok, men framförallt tycker jag det är helt ok att tjäna sig en hacka på rock´n´roll. Why not liksom? Ska alla bara ha trista jobb och vara postisar osv… vad tycker ni?

 

Gör som ni behagar själva. Det stora problemet med "scenen" är ju att alla band är så jävla dåliga och lirar samma tråkiga stuk. Det skamliga är väl snarare att det GÅR att tjäna pengar på skiten folk prånglar ut (äh if rock´n´roll could pay my fucking bills skulle jag lira/sälja vad skit som helst, kommer fan aldrig fatta det där/red.).

 

Har ni läst mycket zines i era dar? Nuförtiden finns ej så många, mest bloggar men knappt det. Jag kan sakna det som fan, jobbiga nördar som gick och tjatade på en på gigs och festivaler… och så den goa toaläsningen! Läste nån av er No Rule? Den var så satsans bra…

 

Ett och annat zine har man ju läst i sina dagar. De flesta är ju glömda sen länge, vilket de nog förtjänar (fel/red.).

 

Punk, skins and herberts… vilka rular gatorna egentligen? Final words?

 

Vi är varken punk/skin eller nåt annat. Vi kallar vår musik för Öh! Det är väl främst för att slippa jämföra oss själva med allt dravel som pågår i alla gruppformationer (jaha Herberts då alltså/red.). Detta är bara mina egna tankar om det hela, inte hela NollkompetenZ (det var ju synd/red.).

Tack för ordet/ANTTI-ALLO
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar