onsdag 25 mars 2015

Intervju - Projekt 9


·        


Projekt 9 spelar pang-på-pungen-punk och är, liksom skinheadkulturen och mitt kära Möllan, ett fint exempel på varför fri rörlighet och mångkultur is da shit. De har en 7" ute på Contra och en LP är in the making. Suck it up!      
    Vi börjar vid pudelns kärna: ni byter sättning hela tiden - vad är problemet? Vem är det som det inte går att samarbeta med i bandet?

Silvio: Arthur och Johan men det är löst nu. Blood in blood out.

Jag gillar er musik skarpt och får rejäla KSMB-vibbar  (typ deras snabba låtar), är det en stor influens eller är det bara Eriks röstlikhet med Alonzo som spelar mig ett spratt? Vad influerar er i övrigt?

Erik: Dom är en influens, och sprit och livet i allmänhet .

Jag har problem med ert namn - jag tycker det är kasst. Ni började ju som Projekt 09 efter året ni drog igång men nu är det ju inte 09, ni är inget projekt längre och det mesta av den ursprungliga sättningen är borta. Varför inte byta namn eller vill ni vara ett tufft sifferband som Sham 69, Combat 84, Section 5 eller Charta 77?

Silvio : Det är intressant att du frågar det. Nu att det är bara Opoku som är född i Sverige i bandet, jag tycker att vi borde byta namn till S.F.I. (=Skinheads För Invandrare), du kan lägga ett nummer om du vill efter.

Era texter är arga, arga på det mesta verkar det som. Vad stör ni er mest på i dagens fucking samhälle? Ska man försöka göra nått åt skiten eller är det lönlöst? Har ni hatet som drivkraft? Jag har det.

Silvio: Såklart vi har hatet som drivkraft (akta med dina gråzon referenser) ! Ser inte hur man kan spela punk om man inte har det. Sen vad som stör oss mest kan man höra i våra låtar (jag tänker på typ Politiker eller Storebror) antar jag. Man måste ju försöka göra nånting åt skiten, annars är du bara en passiv idiot som klagar men gör ingenting för att förbättra sitt jävla vardagsliv, och det är säkert sämre. Är du medvetande att nåt är fel så gör nånting åt det. Det är lätt att säga, men tyvärr inte alltid lätt att göra.

Vad tycker ni om punkscenen i Sverige idag? Vilka band gillar ni och vilka gamla hjältar tycker ni att vi ska fortsätta hylla och tjata om?

Silvio : Jag som kom till Sverige för inte så länge sen (jag flyttade hit augusti 2013) Jag är väldigt imponerade av scenen här. Dvs att jag tycker att svenska band verkar alltid extrem duktiga på att spela melodisk musik (tänker på typ The Clichés (yes!/red.), Antipati (helt ok!/red), Agent Bulldogg (gamla då hoppas jag?/red.) bl. a.). Punkscenen (jag antar att du pratar om punk i stort sätt) är bra i Sverige. Band som Gatans Lag, Sabotage (usch/red.), Urban Savage (respekt!/red.), Avgå!(hihi hohoho!/red.), Ligisterna eller Damaged Head (då får du lite Oi!, lite punk och lite HxC) är bland mina favoriter . Och oss såklart. Om gamla band, Agent Bulldogg, Guttersnipe (pride!/red.) eller Contemptuous gillar jag.

Opoku: Medborgargardet, jag kommer alltid tjata om Medborgargardet (korrekt! Fett bra band som kreddas för lite. Borde köttas ut en “Complete recordings LP ögonaböj ba/red.).

Blir ni ofta klassade som ett oi!band på grund av att ni har skins i bandet? Vad tycker och tänker ni i allmänhet om subkulturerna punks respektive skinheadz och den musik som görs av oss... Nått om bry sig om eller är allt samma skit i slutändan?

Spelar det någon roll? Punk är punk (fast njaaaaa riktigt så jävla enkelt är det väl inte? Jämför Urban savage och Termovante Blå? Allt-blandas-ändå-i-magenssnacket håller inte riktigt./red.).

Ni har en fullängdare på gång va? Berätta lite om den! Ni spelar jävligt ofta i Stockholm, blir det inte lite enahanda att spela för Botos och Kimmen och en handfull till var varannan vecka (inget fel i det ellet på dom, fucking diamond geezers men t ex för oss Malmöbor är det ju lite mer exotiskt att komma o lira i Stockholm nån gång per år)?

Silvio : Bjud in oss att spela i Crime City då (bor i Malmö/på Möllan tack så mycket/red.)! Jag vill äta fallafelrullar och eran accent där är jävligt exotiskt för mig!

Opoku: Fullängdaren är skitbra och kommer förhoppningsvis ut snart.

Boka oss innan vi repar din bil (som alla äkta punx har jag givetvis varken körkort eller bil/red.).

Arthur och Johan verkade jävligt drivande sen nystarten - nu har de vandrat vidare. Kommer det påverka soundet mycket? Skrev de mycket musik, vad kan vi förvänta oss nu?

Silvio: Bra killar men dom ville inte stanna. Soundet har självklart påverkas, ja.  Nu att jag är med vi ska låta som Battle Ruins, heavy fucking metal baby ! Mer seriöst, nu har vi ingen sologitarrist (ingen aning om vi ska ha en sologitarrist eller inte), Opoku spelar en del av vad Johan brukade spela. Det är ju den gamla line up som har spelat in den kommande plattan, så på det sätt det ska inte höras. Vi har ju börjat med nya låtar med den aktuella line up, de är i samma stil som bandet har alltid gjort : snabba, arga, melodiska. Straight to the point. Som sagt för nu är det bara mindre solo gitarr, vi ska väl se vad det blir när vi spelar in låtarna.

Vilka skulle ni helst göra en split med, Rancid eller Pitbullfarm (MÅSTE välja, ingen diplomati om att det inte skulle bli av med nån eller ni ej gillar nån av dom eller bl a bl a)?

Silvio : Jag säger att vi gör en split 7” med Rancid som ska innehålla bara Pittbullfarm covers. Så ingen blir glad, och det är bra så. Du kan även släppa den på ditt eget skivbolag och känna asmycket pengar med den, om du vill (mållös/strong svar/red.)!

Opoku: Militant anti rancid sen 2001 (ooooh 2001 det var ju JÄÄÄVLIGT oldschool. Hade du varit med de hårda åren under Schyman eran hade det nog fan varit annat ljud i skällan satt/red.).

Ville (trummor) har jävligt imponerande armar och skivsamling. Är det något som är mindre imponerande med honom?

Opoku: Ville lillepille? Sexuella prestationer.

Hur tycker ni man ska göra med diverse nazister och rasister i scenen? Jag skulle gärna vilja låsa in dom under jord men har svårt att få ihop ekonomin och logistiken.

Alla: Bash the fash.

Silvio : Jag tror att du har glömt den viktigaste frågan : vad ska man göra med diverse basister i scenen ?

Vilken låt är egentligen bäst: Rock'n'roll nigger med Patti Smith eller Jag är en vit neger med Stockholms negrer?

Silvio: Den bästa är tydligen det tredje alternativet som du tyvärr inte nämnde , nämligen Shame on a nigga med Wu-Tang Clan (niggah plz…hip hop är skräp/red.).

Nått att tillägga till alla Herberts därute?

Silvio : Vi spelar i Norrköping den 21 mars, kom och bjuda oss på öl, jag är törstig (Sorry här var jag sen med publiceringen/red.).

projektnio@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar