tisdag 17 mars 2015

Recension: Prins Carl - Wake up 7"




Precis som med Hyrda knektarrecensionen så är detta en platta som varit ute ett tag och som jag skulle ha plitat ned några rader om för längesen men hey bitch – jag har lite annat också. Prins Carl var ett sånt där band som dök upp lite som gubben i lådan för mig för ett par år sen och fick lite semihype direkt. Bandet har spottat ur sig två fullängdare och här kommer en fyraspårs sjutummare på läcker (eller wtf hur läckert är det these days, fan vanligare med färgad än svart ju?) röd transparent vinyl.

 

Omslaget och första låten ”Power in a union” är en enda fet hyllning till den syndikalistiska fackföreningsmannen och arbetarsångaren Joe Hill. Inga överraskningar textmässigt men ändå gott: There is power in the union, there is power in your pride (ex-fucking-akt, det jag tjatar om ju!!) / There is power in those worker songs that made us all unite/ . Liksom det är ju så här alla oi!texter borde vara, full on fucking class war and solidarity amongst workers, punx, drunks, skins, herberts and sluts against da fucking system inte massa generic skit om att supa och slåss och gråtrunka till diverse gudar och fanor.

 

EP’n mustar sen på i det typiska halvmonotona malande men ändå melodiösa Prins Carlstuket och man trivs. Bitvis drar det lite åt Criminal Damagehållet rent av och de är ju världens bästa band satt…

 

Sista låten (”A.L.S”) bryter av mot det vanliga tugget genom att vara lite smygande och plottrig i verserna (jaja jag är ingen jävla musikvetare) och har en för bandet lite ovanlig sångrytm/melodi. Plattans näst bästa spår helt klart.
 
 
 
Fullängdarna med gänget har jag tyckt varit good not great men fyra (bra!) låtar så här funkar skitbra, en kanon EP. Fint omslag med.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar