måndag 14 augusti 2017

Recension: Turist i tillvaron 4 (zine)

Jaha nytt nummer av Majkens blaska. En jävla blandning som vanligt. Kul att läsa om återuppståndna Asocial samt mysgubbar som Sixten Redlös. Ett sympatiskt drag i tidningen är könsbalansen bland de uppmärksammade artisterna samtidigt som det blir smärtsamt tydligt vilket normativt svin jag är - jag har aldrig hört talas om de flesta "icke-kukbärande" grupperna. Och Nike liksom, vafan har det med punk att göra 2017 att hon lirade i Usch 1979? Å andra sidan vafan måste allt vara så jävla punk för? Skitsamma, jävligt loj artikel iaf. Den där Cod rövar på med sitt skivtjafs som givetvis är korrekt - och en del formuleringar är skitroliga - men man pallar ändå inte av den enkla anledningen att skivsamlande blivit en sån jävla töntgrej. Alla som samlar skivor these days är ju bortskämda horungar som sitter och klickar hem a life long of struggle n strife på da web samt hipsters som inte köpt en skiva på tjugo år men nu runkar sönder sig över sina egna inköpsbilder på Instagram. Ja, jag är bitter men vafan har ni öppnat fönstret och tittat runt i samhället eller!?

Skagrejen är kul, framförallt retrogrejerna om att skanka i gamla stan (gamla sta-haan *hes stön-sexy voice ala Båtas") och Reinholdsartikeln. Dock lite efterblivet att helt utelämna gulderan i svensk ska nämligen the fabulous 90-talet med band som Tic tox, Liberator (tjock bad manners sångare som rasade genom en scen), Chickenpox (åka taxi, åka buss), Skalatones (Svegis tappa en väska med merch och bandfkassa på 80000kr) , Gilrsmen, Stiff Breeze (sjöng om jesus) och USCB Allstars (sjöng om att pippa till Mighty Mighty Bosstones plus Poxy hade bar överkropp i ett omslag).

Rå poster från -98 när man skanka i för stor kostym och skatedojjor

I övrigt verkar Ras vara coola, ännu ett av dessa band på R som jag borde kolla upp men inte pallat (typ Regimen). Ett gött zine som vanligt, plus för att det är så möe bilder, gör det hela lite mer läsvänligt jämfört med vanliga skitzine. Ändå är det något som saknas...kanke en krönika på ett överintellektuellt tema eller ba lite goa låttips av en gammal möllan-legend (loser)? Aja.