tisdag 6 februari 2018

The Kuksugers - Skåneland utan förskoning (kassett)



Jaha Hjelle är som alla vet ett geni när det kommer detta med rock och att skriva låtar (för er som är helt jävla efterblivna får jag ju då berätta att det är sångaren/gitarristen i Bäddat för trubbel, Det enda alternativet, solo mm) och nu är han då här med The Kuksugers (sug på det namnet suckers!). Jag ska erkänna att jag inte har tusen procents koll på mannens diskografi och förehavande innan Bäddat drog igång men jag har för mig att han hade en del projekt och kanske sjöng mer på engelska och kanske, kanske är det så att Kuksugarna rent av är av ännu äldre datum än Bäddat för Trubbel som väl drog igång typ 08/09? Men vafan har det med denna recension att göra - inget men ba, sug kuk på er. 

Tapen går iaf bäst att beskriva som en tretton minuter lång konst/tema platta (Musikdokumentär beskrivs den som på tape-ryggen) på temat mörkläggningen av Skånelands historia med låååånga, långsamma monologer och intervjuklipp med gubbar som praudar om di hele .Ingen aning vart det är hämtat ifrån.  Rejäl kuf o fniss-nivå men ändå med ett ett uns allvar kanske? Fuck do I know. Insprängt i skiten ligger iaf ett gäng låtar som inte handlar ett piss om detta utan (om man inte räknar sista som bara är ett slags gitarrskrammel komp till sluttampen av ovan nämnda snack), sedvanligt för Hjelle, avhandlar högt och lågt på ett kort och koncist sätt. Låtarna heter i tur och ordning; "Jag reste tillbaks i tiden och röstade på Juholt" (svinbra!), "Jag vet hur man ger upp" , "Rösta (kanske inte) på Kds", "The Great punk swindle" (som tar ställning mot pretto post-"punk" synt-wave-skiten - kudos!!) och låter enkelt beskrivet som en ännu punkigare, snabbare och skitigare version av Bäddat för Trubbel men med inslag av nån annan slags störd skit och med mongo-punk-vibbar (läs:F.Y.P, Idyls, saibon, Pricks etc..). Mycke brau!

Detta? äh det är bara mina två ex av Bäddat-demon inkl tändstickor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar