onsdag 25 april 2018

Recension: Slaveriet - När röken lagt sig CDs

Jaha ännu en recension av samtida melodiös punk med svensk text och sång, populärt kallat trall och gvivetvis släppt på Second class kids. Här en fyra låtar CD som vad jag förstår av pressreleasen är Slaveriets debut. Det låter kompetent om både sång och musik, hyfsat drag och ganska catchy och snygga melodier får jag säga även om jag inte blir tvärkåt. Men när fan blir man det egentligen, vad betyder det ens? Fuck it.

Det är bra proddat osse. Man får som vanligt med denna typ av band lite Asta/Strebers-vibbar fast såklart med lite eget och ett helt annat, 2010-tals sound på skiten. Och se där, vidare bläddrande (scrollande om jag ska vara ärlig, fick den digitalt) i pressreleasen så ser man att Jenz från Cosa Nostra och Bjurre från Asta kask är med i gruppen. Tydligen hade hela gänget ett band som hette Frost innan men nu är det nån Loppan som sjunger och så heter de Slaveriet. Jaha, fett ju.

Texterna fick man inte med och ärligt talat hör jag inte redigt vad som sjungs överallt och såååå jävla noga pallar jag inte lyssna heller eller sitta och pausa och lyssna om och ha mig. "Hela världen brinner", "Idiot", "Härskare och slavar" och "Likt en träl" talar ju sitt klassiska trallspråk iaf (varför skall alla dessa grupper ha sånt där gammaldags/teater/rollspelsspråkbruk? Lite som Thule fast inte fullt lika efterblivet men ändå...).
Bäst: "Hela världen brinner" och den lite lugnare biten "Härskare och slavar" som innehåller den lite lustiga men ändå fina textraden "Några tror att vi är människor, men vi är mycket mer än så"
Sämst: Skatemecket i "Idiot".