fredag 29 maj 2015

Intervju - Karolina Engdahl




Karolina sjunger i Vånna Inget och bor på vischan med sin dude och barn. Där ritar hon och skapar på olika sätt. A mother, a lover, a rocker AND a roller baby!


Hej! Hur går det med Vånna inget these days? Vad ligger i pipeline satt säga?



- Hej hej, vi jobbar med nya låtar och kör några gigs i höst tex Close-up båten, det blir kul!


Har jag förstått saken rätt om det är du som skriver texterna i bandet (ja jag är så lat att jag inte pallar gå till hyllan och läsa på platen...)? Har du alltid skrivit texter? Tidigare band, andra sammanhang osv? Är det viktigt för dig att det blir "helt rätt" och jobbar du länge med dom? Får du mycket respons och frågor om dom? Någon du är särskilt nöjd med?



- Ja jag skriver alla texter till Vånna och har alltid skrivit egna låtar men  då främst på engelska. Svenska texter blir ju så direkt på ett annat sätt än engelska så ibland tar det sjukt lång tid o hitta rätt samtidigt som det e grymt kul o leka med ord o meningar.
Det finns nog nått i alla låtar som jag är nöjd med mer eller mindre.


Jag har tänkt mycket på det här med "Allvar" (fantastisk låt!!). Jag kan helt klart fatta känslan låten förmedlar, det här om att man borde kunna vara  lite mer live and let live och gå vidare istället för att vara helt emo och tung jämt (vem fan tackar en för det liksom? Jag har varit fett emo i mina days so I know likeforgettabout it). Det blir liksom fett opraktiskt med. MEN sett på ett mer samhälleligt plan - är det inte så att allt för folk egentligen INTE tar sitt liv på allvar? De/vi växer fan aldrig upp, odlar lustiga mustascher, har klubbar, löjlar sig på fb och Insta (EEEYY!/red.) och annat trams (Boulebar? Stoppa korv kom tillbaka, allt är förlåtet!). Har du reflekterat över detta?



- Ja jag tror till o med att mitt mellannamn varit Emo emellanåt, liksom så många med mig, o det är väl därför Allvar kom till. Man behöver inte växa upp helt, klart man ska ha lustig mustasch om man mår bättre av det osv. Det e ju sånt man också behöver för att klara av livet samtidigt tänker jag (snälla säg "tycker" jag är så jävla trött på det här postmoderna toleranta "en kan känna att.../jag tänker att..." - TYCK och stå för det!/red.), det e ju inte svart eller vitt och det e ju stundtals jävligt i livet så man behöver definitivt kontrasterna. Ibland får man helt fantastiska mail från personer som berättar hur mycket tex Allvar-låten har hjälpt dom i att vara ärlig emot sig själv och andra och att inte vänta på livet. Man tänker ju inte så långt när man skriver så man blir ju mållös o rörd när det händer.


Du är också konstnär och entreprenör! Berätta! 



-Ja jag har väl fått den kreativa hjärnhalvan med mig, gick estetisk linje o har alltid målat, ritat, sytt, färgat o klippt polares hår och nu sysslar jag gärna med extensions, allt med färg o form o musik o sång, känner mig inte så entreprenörig dock som jag skulle vilja men jag är nån slags glömsk mångsysslare (ey, 150 pistoler för en tygkasse o F-skattesedel är fan Bert Karlsson enough for me - och INGET fel i det jag älskar cash. Fan ingen som har ett fett extra jobb eller bara 500 spänn rakt av? ge mig!/red.). Jag har startat Majken Records & Arts som är med o släpper lite skivor, D-Takters släpps inom kort, o jag har gjort en tygkasse (sedärja!/red.) o planerar att göra nån barn-tischa snart. Det e kul!


Är du det som i media kommit att kallas "kulturttant"?



- Oj nä verkligen inte haha


Du hänger ju en del med Tommy Tift. Är det inte en hal jävel? Hade du hört mycket av hans tidigare musik när ni drog igång Vånna? Vad tycker du om Confession respektive Sista sekunden? Jag gillade båda men tyckte nog att Confession (The Sölvesborg-Oskarshamn-connection-of-pride-and honour) var lite veka ibland och att Dempe såg fruktansvärd ut i de där korta shortsen!



- Sjukt hal den där hehe, nej jag hade inte hört talas om Confession då men Sista Sekunden hade man ju sett några gånger innan vi kände varandra, bl a när dom spelade på BG i Växjö o Dempe rockar ju shortsen (nej det gör han inte, vuxna män bör f ö aldrig bära shorts/red.)!!


Du har barn. Tycker du livet och framförallt perspektiven och intressena ändrats mycket på grund av det? Jag tycker fan inte det alls! Jag har två lads som jag dyrkar men jag älskar fortfarande girls, fast cars and loud guitars (ok det skulle mest låta tufft och jag har inget körkort ens men ni hajjar)! Mer nästan! Men man måste ju prioritera annorlunda osv... men jag har liksom inte tappat priden. Hur känner du?



- Jag håller helt med dig! Jag känner mig som ett stolt levande exempel på att man faktiskt kan kombinera ett liv med barn, hämta lämna på dagis, småstadsliv med musik, turnerande, skapande, löjligheter m.m
Tycker så synd om de som tror att "livet tar slut" när man skaffar barn, hus, hund osv. Det e bara o köra på, allt blir ju bara tusen gånger bättre (nja fan inte allt, de har ju krossat sovmorgnarna samt snyltar en hel del cash/red.)!!!!


Tillbaka till Vånna och era texter. Det finns ju ett visst vemod i era låtar och ibland är det mer introvert, ibland en samhällskritisk vibb. Ni har ju spelat i en del polistiska sammanhang, hur känner du inför det? Nån särskild falang eller organisation du känner dig närmast? Vad anser du om Sverige och världen anno 2015?


- Jag skriver om livet o texterna betyder såklart en sak för mig och har en annan innebörd för nån annan beroende på vem man är och vart i livet man står (precis det där är det tråkigaste jag vet när mna säger om texter. Mina texter handlar då om specifika saker ocg visst får väl folk "tolka" om de vill men då har de fel./red.). Jamen precis och det är ju självklara sammanhang med sunda värderingar och människosyn speciellt nu när det blåser obehagliga högervindar (här kunde du varit mer konkret. Det finns ju en uppsjö av så kallade vänstergrupper och individer som verkar mer eller mindre tagna direkt från clown college, sunda värderingar är jävligt relativt osv. Klasskamp och mer fokus på basen relativt överbyggnaden är t ex min melodi. Surfa gärna in på www.arbetarsolidaritet.org och stöd stridsfonden.se. AFA och andra grupper som använder våld mot fascister gillar jag med./red.).


Något du vill tillägga?


Nu tar vi bilen till Tyrolen o spänner musklerna!


Vånna Inget:
https://m.facebook.com/profile.php?id=176549792399959

Majken Records & Arts:
https://m.facebook.com/Majkenrecordsandarts

True Moon:
https://www.facebook.com/pages/TRUE-MOON/366898380156490

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar