tisdag 12 maj 2015

Skägg #5: Martin Fernström




Martin Fernström gapar och skriker i Stockholms(fniss!) hardcorekombon Dobberman Cult. Han är även lärare och en otroligt fin kille.


Hej Martin! Du spelade ju i Hipshots innan och kallades ju för Hipshots-Martin. Om ni hetat Hip-shorts istället och lanserats idag och alltid haft sånna där skitkorta shorts som hipsters och hc-kids har, hur tror du genomslaget blivit? Du hade inget skägg då vad jag minns hur var det med övriga bandmedlemmar? 


Genomslaget för hipshots hade nog varit oförändrat obefintligt i bästa fall, men med ett spetsfundigt bandnamn tror jag att genomslaget hade blivit än mer bedrövligt eftersom risiga ordvitsar i bandnamn är sämre än när jag fick stryk av en kille i vit skinnjacka (för att jag påpekat hur fult det är med vit skinnjacka). Det är sämre än fransar på en vit skinnjacka. Inga ordvitsar. Men gärna korta shorts. Det har jag så ofta jag kan nu för tiden (trevar efter kräks-emoijin/red.). Precis som du påpekar var Hipshots ett relativt oskäggigt band, men det böljade så att säga lite fram och tillbaka. Jag hade t.ex. under en period en stilig mustasch under den tiden (ibid/red.)).


Du har som sagt inte alltid haft skägg, Hur gled du in i släggträsket? 


Jag har faktiskt haft skägg i perioder sedan jag var 17 år. Jag vet faktiskt inte hur jag kom fram till att det var en frän väg att gå, men säkert ett försök att slippa visa leg om en ville gå på lokal. När jag har skägg tycker jag att jag ser gammal ut, när jag rakat mig tycker jag att jag får världens minsta ansikte. Eftersom jag börjar bli gammal så kan jag ju se gammal ut så då får skägget sitta. Sist jag rakade mig var innan jul. Då var det faktiskt för att slippa spela in mer av en tv-produktion jag jobbat med ett tag. När mitt kontrakt löpte ut skalade jag av skägget, vilket hindrade produktionen från att dra ut på tiden eftersom jag på film då skulle orsaka stora klaffel (Strong!/red.).


I Dobermann cult har ni allihopa rejält murrig ansiktsbehåring, det har blivit en del av ert varumärke. Hur skulle det tas emot av er andra om typ Pelle gled ner i repan en dag slät som en barnrumpa? 


Jasså är det ett varumärke? Ok, det var det du som sa, inte jag. Men visst, det är ett övervägande skäggigt band, helt klart. Och vi är inga färskingar heller, naturligtvis har vi planerat för att någon skulle råka raka sig. Vad som helst kan ju hända! Någon av oss kan förlora ett vad, någon av oss kanske måste gömma sig för maffian igen, någon av oss kanske somnar i en slottermaskin igen som en gör ibland. Förutseende har vi såklart sett till att Max har skaffat dubbelt så mycket skägg som hela resten av DC tillsammans och vi har utrustning på plats för att kunna transplantera från Max till oss andra om olycka var framme. Således - Ingen panik om Pelle kommer nyrakad.


Vi fortsätter med Pelle - vad är det för fel på honom? Han verkar aldrig fatta mina skämt eller inse min överintellektuella position.. Wassap? 


Det är inget fel på Pelle. Han är stilig, rolig, kammar sig varje dag och dessutom har han en oklanderlig blick för detaljer när det kommer till rococo-möbler (eeeey boy, har nog sett på nätet att han har samma stringhyllor och teakmöbler som alla andra/red.).


Jag har sett att ni är killar allihop i bandet. Blir det ofta ett jobbigt fokus på det? Har det hänt att folk sagt att de verkligen gillar er musik och kommit på alla gigs etc och sen visade det sig att hen bara ville ligga med nån av er? 


Ingen vill ligga med oss. Vet du, nu har jag flamsat med alla frågor hittills så nu får det faktiskt vara lite allvar. Det är klart att det är en problem att så stor del av hc-scenen är skäggiga priviligierade as. Jag menar, vi kan ju inte splittras bara för att vi är snubbar. Eller, kan kan vi väl, men vi vill inte. Men jag tycker att det känns osoft med en scen som ska presentera en anti-kultur och samtidigt anammar precis samma risiga strukturer som resten paradise-hotel-och-Bert-Karlsson-Sverige. (Jag ba svarade inte ens på det du ville att jag skulle svara på. Du får göra en Jeopardy och skriva en ny fråga till svaret.) (Du kunde läst alla frågor innan du svarde så hade du sett att detta skulle diskuteras strax ju! /red.)


Har skägget påverkat din inställning till musik, samhälle o medmänniskor? Har du nånsin blivit diskriminerad eller på något annat sätt fått dins levnadsvillkor påverkade pga att du har skägg? 


Nej skägget har inte påverkat min inställning, utan snarare andras. Eftersom skägg är en väldigt tydlig maskulin markör är skägg som ett VIP-kort tror jag tyvärr. Ett helskägg, åtminstone ett välskött utter-päls-blankt sådant och inte ett I-was-in-Vietnam-and-saw-some-shit-man-skägg, tror jag gör så att jag kan avvika ifrån mansnormen med olika stora mått utan att folk reagerar. Jag kan grina, vara svag, ligga i knät på mina polare, gilla my Little ponnys och folk ba manly man för att jag har skägg. Ganska äckligt faktiskt, lite som det måste kännas att vara Carl-Philip. Typ talanglös och ändå rik och får bestämma grejer (exakt detta jag fiskat efter ett tag, ser du ditt eget ansvar gällande denna typ av cis-sexism?/red.).


Du är ju, precis som jag, en sådär lite pk-vänster-så-jävla-fin-kille ba. Är inte skägg en jävla grabbig grej? Liksom snacka om exkludering!


Absolut inte. Det är egenskaperna som folk fäster vid attribut som är exkluderande och segregerade, inte attributet i sig. Skägg är naturlig hårväxt precis som armhålshår eller fitthår (ooooh "natrurligt", här blir det new age!/red.). Det är fritt fram för alla att göra åverkan på sitt eget hår. Det är däremot inte fritt farm att tycka och värdera andras utseende. Inte alls. Därför tycker jag att fitthår och skägg är angelägenheter för en och envar, till skillnad från jämställdhet inför lag, ekonomi och sexualmoral som är allas jävla angelägenhet och förbannade plikt att jobba för. Punkt (fair point. Men också lite naivt att tänka att varje skägg bara är en individuell agenlägenhet. Om typ alla (cis-)män i scenen (som redan är de som sätter agendan) skaffar skägg så blir ju det ju en norm. Och som jag ser det ytterliggare ett redskap var exkludering. Du måste se detta strukturellt. När du säger att "de kan väl odla ut arm/kuk/fitthåret om de vill" så låter det som alla kan starta ett eget företag och bli miljonärer alá liberalism för mig./red.).


Vad tror du skäggens utbredning i scenen respektive samhället beror på? 


Någon slags naturism eller ett retromode från tider då Amish var hett kanske? Eller så har någon slagit mynt av snubbar känner sig hotade av att de tror att "feminismen gått för långt" eller något annat trams (Precis ju så...?/red). Jag vet inte. Jag tror hur som helst inte scenen existerar i någon slags vakuum. På gott och ont. Mode påverkar hc-scenen också.


Hur ser scenen ut i Stockholm? Vilka andra skägg hänger ni med? Jag tänker Reidar, jag tänker Steve... Vilks fler finns? Inte så mycket skägg i pojkbanden (Projekt 9, Avgå!) va?


Det är ju onekligen ganska många skäggiga gubbar med flottiga fingrar nedstuckna i vinylbackarna, de av mina bästa vänner du nämner inräknade. Det finns ju dock strålande band med mer eller mindre skägg. Ofta mindre, t.ex. Matriarkatet, Night Terror eller Svin (som lagt ned tyvärr). Projekt 9 räknas inte eftersom Erik kan skaffa en mäktig fu-manchu-mustasch när han vill (därmed inte sagt att han borde).


Fyller skäggen nån punkfunktion anser du? Jag menar så som 77-stilen visade att pojkar också får se ut som flickor, Uk82 att man kan sniffa lim och tigga och ändå driva företag och clean cut straight edge visade att också de mobbande idrottskillarna har rätt att komma i punken och trycka ned folk. Vad kan skägget göra för nytta? 


Ingen alls tror jag. Det är viktigt att vara försiktig med vad yttre markörer. Vill en klä sig snyggt eller dassigt, raka sig eller inte (i ansiktet eller på huvudet) så tycker jag att det ska separeras från försök att skapa hållbara antikulturer och subkulturer. Så nej, det anser jag inte, lika litet som de är i vägen (du borde våga tänka ett varv till på dte här och se dig själv i ett sammanhang. Ditt ansvar Martin./red.).


Så, nu räcker det med skägg! Nu pratar vi om något viktigare, tycker jag. Men tack snälla för visat intresse. One love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar