tisdag 19 maj 2015

Skägg #6: Mark Keijser




Mark är en kille/man i yngre medelåldern från Västerås (igen, vafan?) som on da web är oerhört mycket mer känd som MILLWALL FUCKING MARK. Han gjorde tidigare den eminenta sajten Mitt val, Mitt liv. Han gillar numera att blögga...


Hur och när kom du att börja lyssna punk- och herbertrelaterad musik? Hur var din skäggstatus då?


Jag såg The great rock n roll swindle på SVT i slutet av 80-talet och blev intresserad av punk. Jag grävde fram det jag kunde hitta i skivväg (det var ju en annan tid då) och började med klassiska svenska grupper och engelska 77-79 band...sen via Blitz fick jag veta att det fanns nåt som hette Oi och så forskade jag i det....sen rullade det på med two-tone, original ska och (väldigt mycket senare tyvärr) hardcore (tyvärr och tyvärr, mest skit ju, hoppa och studsa och shorts och annat trams...var fan är stoltheten?/red.). 
Skäggstatusen då var givetvis obefintlig då jag knappt äntrat tonåren.


Så länge jag kan minnas har du flirtat med olika varianter av ansiktsbehåring, stämmer det? Eller har du haft perioder av avhållsamhet?


Vet inte om jag kan hålla med i det....men visst har jag haft skägg ala Håkan Hemlin (i brist på bättre referenser) (ULTIMAT referens Gus kör samma/red.) och under en väldig kort tid så+polisonger. Men de senaste 15 åren har det bara varit pollisar...förutom några korta perioder när det blivit missöde vid trimning (skitsnack har sett bilder på dig med Hemlin/snutskägg senare än så. Om du inte är en sån  som kör med bilder på när du var yngre på forum etc...?/red.).


Hur började det hela egentligen,varken Iggy, Sid, Joe eller Johnny R hade ju skägg direkt. Var det UKHC-vågen 85-89 egentligen eller kom det först på 2000-talet? Jag minns inga skägg här i Sverige under exempelvis guldåren (90-talet)?


Ingen aning faktiskt. Jag själv började ha pollisar när jag såg gamla svartvita och skakiga klipp från England 69-70 (då var du för fan inte ens född ka´, håll koll på syftningsfelen nu/red.).


Eftersom du haft skäggvarianter ska jag inte fråga vad du tycker om det rent estetiskt… men har du också gränser? Finns eller bör det finnas några förhållningsregler för ansiktsbehåring i punksammanhang?


Ett litet skägg (som det jag nämnt och själv haft) ser jag inga problem med....men ZZ-top look...nä.


Vad tycker du om utvecklingen i skitsamhället för övrigt? Finns det en koppling till skäggen? Exemplifiera!


På den frågan kan jag bara säga att jag hoppas hipstertrenden dör snart. Men inte innan jag fått följa en hipster under en dag. För en del av mig vill verkligen försöka förstå och veta hur dom tänker (nog för att hipsters suger men har vi inte större problem? Eller älskar du att det finns tusen apotek men ingen har medicin?/red).


Har du några förebilder kring skägg och frisyrer inom punken och/eller mer generellt?


Nä. Det var väl 69-70 som inspirerade mig från början som sagt. Men det var länge sen jag ens tänkte på det. 


Själv har jag alltid varit skeptisk mot skägg (på mig själv, jag dömmer ingen annan, jag är en fördomsfri människa, köper krav-bananer etc etc) men har alltid haft polisonger vilka jag mer ser som en förlängnig av håret än som skägg/ansiktsbehåring. Lurar jag mig själv? 


Jag är helt med på din linje (korrekt/red.). Jag ser inte polisonger som skägg utan en förlängning som du säger. Ibland är det kul att fråga folk om just det....hur deras syn i frågan är och svaren varierar (jag antar att vissa har fel och andra har rätt/red.).


Jag har sett att du ibland har rejält feta pollisar samtidigt som det är typ hyvelrakat på skallen. Tycker du det är ok? Jag anser att det inte får vara för stor diskrepans mellan huvudhårslängd och polisonglängd/tjockma. 


Visst blir det vildvuxet mellan varven och avsevärd skillnad mellan hår och kinder...och även jag försöker ha hyfsat korta så det ska...öh, matcha?..så orkar jag inte alltid och just på kinderna växer det som gräs-medans det på huvudet kastat in handduken.


Finns det en ekonomisk aspekt?


Nej, inte direkt. Om jag aldrig ens kommit in i skinkulturen så hade jag nog rakat mig...pga att hur mitt hår var i tonåren. Och nu är jag som sagt i princip flintis ändå så... (nu syftade jag på skägg, fan är det nått i vattnet i gurkstan som skapar trögma? Han i Prins Carl fattade inte heller frågorna.../red.).


En annan ingång: skinheads o andra clean-cut boys i punksammanhang målas ofta ut som grabbiga o sexistiska. Men kan inte skägg vara jävligt sexistiskt och förnedrande? Liksom vem som helst kan snagga sig och ta på sig Karlsson-på-taketkläder men ett fett jävla skägg smeker liksom inte random (cis-)kvinna/tjej upp och ba kommer ned till replokalen med. Kan vi tala om en dold härskarteknik, den slutliga exkluderingen? Har du reflekterat över detta?


Det där var lite för flummigt för mig (eller så är det för tidigt på morgonen) Sorry, har inget bra svar (ibid/red.).


Har du något budskap med skägget, öppet eller dolt? Är det Marx som spökar? 


Snyggt och det är skinhead. Och då det är det enda jag kan få knullrufs i så....kommer det vara kvar. Även om jag kanske snart måste börja färga (snälla färga inte pollisarna, gjorde det under actionrock eran, såg skit ut/red.).


Du är ju från Västerås, hur är skäggscenen där? Känner du Palmroth? Berätta om er uppväxt! Tråkar han dig mycket för att du håller på Bajen istället för VSK?


Mycket hipsters...såna man får knuffas med vid skivorna på Myrorna o.s.v...och se dom plocka på sig allt möjligt utan att det nog inte ens vet vad det är (jävligt intressant, jag trodde länge det bara fanns hipsters i Fjuttholm, Gbg och Malme men så var jag ute och slirade i Norrköping och hamna på en svartklubb FULL av hipsters..och nu alltså i Västerås med! Jag får sluta vara så fördomsfull mot det mer rurala Sverige/red.).
Och David är en bekant, en bra karl även om vi nog ska undvika en del politiska diskussioner (Såklart, oss kommunister ska ni inte  "diskutera" med ni ska lyssna och lära ba/red.). Men en bra karl som sagt och att iaf från min sida finns det respekt trots olika syn på saker och ting - däribland fotboll och att man "ska" hålla på det lag i staden man är född (Liverpool!!/red.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar