tisdag 5 december 2017

Recension: Slaktkniv - Det sjunde inseglet CD



Slaktkniv är för mig en ny bekantskap även om jag sett namnet poppa upp här och var förr. Musiken vi bjuds på är nån form av råpunk eller hardcore på svenne-language. Det är välspelat och välljudande, med ganska cleana guror klart mixad sång vilket jag alltid uppskattar när det gäller sån här musik. I inledande Snutvåld och överlag när det går lite snabbare så tycker jag det är nån slags Poison idea/Rövsvett vibe över skiten, men det säger som vanligt mer om min dåliga koll och begränsade referensram när det kommer till hardcorepunk. Det monotona riffandet är ganska trivsamt men det blir lite enformigt ibland och texterna är på sina ställen infantila - "du är bara en död jävla vinkel" - vafan är det för snack pöjka´?  Samma i "Knivsudd"; Din tid är inget tidsfördriv // Lev dit liv - som en slaktkniv // jag känner glöden // jag springer med döden... ska man bara ha fyra trader i en låt så får man fan se till att de är goa och pridea och inte sånt här pseodo mörkersvammel. Plus i kanten dock för raden om att göra en "round kick" mot Harry haffa... Nu blev det lite neggigt här känner jag och i ärlighetens namn är det inte helt rättvist, det är ändå en på sina håll trevlig liten skiva. Sju spår totalt där avslutande "Destruktiv" är vad jag antar att det de tänker ska vara hiten - melodisk sång-sång refräng som faktiskt sätter sig. Fan vet om det blir nya Green Day dock. 

Fuck knows om plattan ska ses som ett demo-släpp eller ej, CD-r i ett redigt omslag är det iallafall. Mer Slaktkniv hittar ni på såväl facebook, Spotify som Youtube informeras vi även om på det sistnämnda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar