tisdag 16 december 2014

Skägg #1: Zwedda



Zwedda är en enkel man som lirar i Nifters och Kaos, kris och helvete. Han fick bli första man till rakning (I wish!)

Du har skägg, har du inte råd att raka dig eller?
 

Det började för snart fyra år sedan. Då fick jag en son. Utan att gå in på detaljer så blev det så att vi spenderade en lite längre tid på BB efter förlossningen och då rakade jag mig helt enkelt inte. Väl hemma så skulle jag till att raka mig men hade inga fräscha rakblad hemma. Tiden gick och till slut blev det lite av en grej, att inte raka sig. Tänkte att jag ska se hur länge jag står ut. Märkte så småning om att en del verkade störa sig på det, chefen bl a, och då fanns det ju definitivt en anledning att behålla det.
 

Är det så jävla punk med skägg egentligen, alla hipsters har ju det med?
 

I sanningens namn är det väl inte så jävla punk med skägg. Det har väl aldrig varit ett obligatoriskt attribut till punkuniformen. Känns mer som det hör hemma i sväning boogie woogie-rock med okulta förtecken. Å andra sidan så måste man för att kunna besvara din fråga först sätta upp parametrar för vad punk är. Det tänker jag inte slösa din eller dina två läsares tid med (eeeeeey nigga that’s out of line! Snittar 200-300 läsare om dagen/red.). Om man vill veta det så går det bra att kolla på Internetz. Där finns det många som kan alla punkregler utantill. Gruppen "Jag minns min punk" på Facebook är ett bra exempel. Där finns många äldre män som du kan fråga (även punkochoi.blogspot.com /red.). De vet för de var med och uppfann punken. Hipsters tänker jag inte ens kommentera. Hatar dem! Mest. Förutom raggare, hippies och Skitarg.
 

Under 90-talet, det som de flesta av oss numera refererar till som “the Schyman Era”, vill jag inte minnas att det var en massa lurviga skägg i pitten.. Men det fanns kanske regionala avvikelser? Resonera kring detta och exemplifiera gärna med erfarenheter från din egen hembyggd?
 

Nej du har nog helt rätt. Minns inte heller några skägg. Kan bero på att alla var HC-kids då och våra förbilder var undernärda veganer från delar av Sverige där solen lyser en kvart om dagen på vintern. Ingen optimal miljö för skäggväxt. Hemma i Söderköping fanns inga skägg. Varken i eller på pitten (jag fick faktiskt hår där nere först i klassen, typ femman, störst var den med. Men sen var det stopp vilket jag jämt fick höra med “din kuk har inte växt sen femman, nä-nä nä-nä-nä” osv. Jaja det är en annan historia/red.).
 

Du spelade ju i nått pissigt kängband... Såg ni ut som tomtar?
 

Spelar fortfarande i ett pissigt kängband. Kaos Kris och Helvete. Två av oss ser lite tomteaktiga ut faktiskt. De andra är så unga så jag tror faktiskt inte att de utvecklat mer än fläckvis skäggväxt. Däremot har jag märkt att ett yvigt skägg bidrar till ett övertag i bestämmandeprocessen i replokalen. Skägget ger patos och de andra lägger ner sina röster. Jag smeker mitt skägg, antar en barsk min och det blir som jag vill (Auktoritär Marxism? Bra!/red.).
 

Var du och Tommy tvingade till att klä ut er till skinheads när ni spelade i Clichés? (observera att jag inte lägger nån värdering i det ni var skitsnygga o i mitt tycke det bästa skinheadrock'n'rollband som gamla Svedala skitit ur sig) Hade Dennis peppat på att du dykt upp som Zz Top när det skulle oi!-rockas tror du?
 

Den där frågan har jag väntat på och kanske är den inte helt obefogad (nej det är den inte/red.). Något tvång var det aldrig tal om men dock kanske subtila önskemål För mig handlar livemusik om mer än bara att spela sin musik. Helhetsintrycket är viktigt. Det ska låta OCH se bra ut. Vi jobbade hårt i replokalen med att få låtarna att funka för en trio. Mycket tid lades på arrangemangen. Det hade, för mig, inte känts ok att då ta bandbilder eller gå upp på scenen utan att vara sjukt snyggt klädd. Riktigt bra musik i snygg förpackning helt enkelt. Kläderna är en viktig del i den kultur som den musiken kom ifrån. Det blir dessutom mer trovärdigt. Därmed inte sagt att man blir skin bara man har rätt kläder. Det är en subkultur med väldigt många delar. Det är en livsstil som jag har stor respekt för (jag respekterar din respekt man/red.). Jag personligen har blivit för bekväm och tycker t-shirt är skönare. Dessutom är button down-skjortor extremt obekvämt när man har långt skägg. Tycker ändå att det snyggaste som finns är Docs, smala jeans, rutig button down och en pullover eller cardigan. Sen hade jag ju inte skägg då så just det var inget som kom på tal.
 

Är det inte ganska mansgrisigt med skägg? Eller är det bara "naturligt "(urk!)
 

Det är ju naturligt på så sätt att det kommer om man inte håller det borta. Naturligt behöver ju inte betyda bra. Feminazistiskt armhålshår är ju också naturligt. Där tror jag även att jag besvarade frågan om det är mansgrisigt med skägg.
 

Funns det något dolt budskap?
 

Ha ha. Nja. Inte direkt. Inte mer än att det verkar vara en del som retar sig på det och ständigt frågar om det inte är dags att raka bort det. Jag gillar att det upprör. Ju mer de tjatar ju längre blir det (Det upprör folk att slå barn också, skulle du göra det med eller vavava?/red.). Det är kanske det som är budskapet; Så länge någon har åsikter om hur jag borde se ut så kommer jag se ut som jag själv väljer. DET är punk (intressant tolkning/red.)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar