onsdag 17 december 2014

Skägg #2: Robert Lindelöw




Robert har spelat i en rad band med mer eller mindre outalbara namn och huserar idag i Agent Bulldogg och Sabotage, kal och slät. Men -01 såg han enligt rykten ut som Shane MacGowan...



Vad är egentligen en "brummie-tasche" och vad skiljer den från en vanlig hipstermustasch?
 

En brummietasche är en klassisk hustrumisshandlarmustasch som var vanligt förekommande på unga skinheads (och punkare) i det rurala Storbritannien i mitten av 80-talet och en tid framåt. Särskilt stort var det nog i Birmingham/West Midlands. Där dokumenterades mustaschen flitigt åtminstone, plus att den bars av Dirk i Close Shave som får ses som någon sorts gallionsfigur för ansiktshår bland skinheads. Andra prominenta bärare av brummietaschen är exempelvis medlemmar i band som Blitz, Impact etc...Det som primärt skiljer den från en random hipstermustasch är naturligtvis vem den sitter på och i vilken kontext bäraren verkar. Sen kan en hipstermustasch se ut lite hur som helst medan en brummietasche alltid är av hustrumisshandlarkaraktär.
 

Har du tänkt på att hipstermustasch och hitlermustasch ligger obehagligt nära varandra i munnen. Är det en slump tror du?
 

Jag tror att det är en slump ja, men det är passande. Sen kan Hitlers ondska inte riktigt mäta sig med hipster jugends, men alla har sin överman.
 

Vad är din allmänna uppfattning om skägg i punksammanhang.
 

Alltså, den förnumstige/förnuftige delen av mig skulle ju säga att to each his/her own (åh jag älskar när du lagt dig till med ett nytt sånt där uttryck, det är så gulligt!/red.) och det skiter väl jag egentligen i. Samtidigt ser det ju förjävligt ut och det blir extra larvigt när det kommer i tydliga trendvågor samtidigt som hipstern grasserar i samhället. På ett sätt är det bra tycker jag, och det är att man direkt ser vilka som är ett gäng jävla idioter och därmed slipper slösa tid på att frottera sig med dem (klass mot klass!/red.).
 

Nu är ju du uppväxt i Rimbo och där är väl alla kusiner så kanske blir denna frågan känslig men.. Minns du det som att det fanns en massa skäggiga punks på 90-talet? Jag gör inte det...

 
Vi var typ två punkare i Rimbo, och vår subkulturella fostran fick vi lika mycket i Norrtälje och Stockholm som i Rimbo, lilla Sölve (eeeey whatch it bruvva, Sbg rulade 90-talsscenen och vi hade stadsprivilegier redan på 1200-talet/red.). Men nej, då fanns det fan inga skägg. Möjligtvis på gamla nazister som aldrig ens försökte vara skinheads och på Sanslös, men det var ju helt enkelt för att han hade roligare saker för sig än att raka sig.
 

Jag har alltid sett ett tydligt feministiskt stråk hos dig i ditt skrivande både som rockmusiker, fanzinemakare och bloggare. Kontrastera detta mot dina känslor inför skägg! Är inte skägg rent av en jävligt grabbig o sexistisk grej förment dolt som en avslappnad grej bland "sköna dudes"?
 

Skulle inte kalla det feministiskt men jag har svårt för självtillräckliga gubbjävlar och jag ser mig själv som antisexist i alla fall. Jag vet inte hur detta kan sättas i kontrast till skäggmodet, men skägget associerar jag med lastbilschaufförer, skogshuggare, sjöbjörnar och osäkra töntjävlar som kompenserar sin brist på säkerhet och personlighet genom något så opersonligt som att haka på en trend. På tal om haka skaffar en del också skägg på grund av avsaknad av haka, som man då vill dölja. Det kan jag köpa (jag med, poor sods, själv har jag så kallat “påsköansikte”/red.).
 

Hur tror du det hela började, när minns du skägg komma krypandes in i scenen?
 

Jag får för mig att det hänger ihop med hela hipsterinvasionen av scenen. En del lite finurliga hardcoreband som inte var macho utan mer nördigt roliga och lite crazy började uppträda. Jag kallar musiken kircore, det kändes då som att det var den svenska hardcorens tokroliga svar på Gatans Lag och liknande band. Det måste ha varit kring 2007 kanske. Men i punkens utkanter har ju många muppar i skägg och truckerkepa smygit omkring sedan actionrockens smaklösa dagar sent 90-tal/tidigt 2000. Även crustscenen har ju brottats med skäggproblemet sedan den subgenren knappt var en glimt i sin skapares ögon.
 

Påverkade skäggens tidvisa närvaro antipatis sound någonting?
 

Utan att analysera för mycket kanske man kan säga att skäggens framväxt var symtomatiska för den känsla av färre gemensamma nämnare som åtminstone jag tyckte präglade bandet den sista tiden.
 

Hur jobbar du själv med ansiktsbehåring? Du ser lite mörkmuskig ut…
 

Jag rakar mig. I arbetsveckorna sportar jag sexig skugga i värsta fall.
 
 

Har du något avslutande budskap till alla skäggbärande punks/skins (skin+skägg=kräks!)/hc-kids!?
 
 

Fortsätt gärna så jag kan urskilja skräpet och distansera mig ytterligare från element inom scenen jag vill ha så lite med att göra som möjligt. Jag behöver väl inte ens påpeka att med alla regler följer undantag från dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar