torsdag 13 november 2014

Intervju - Nya given



Ett namn som Nya Given ger vid handen (förlåt) att det skulle kunna röra sig om pretto-trall från Tjock-holm eller modern pressveckshardcore från Möllan eller Göteborg men se så är det inte. Istället bjuds vi på fin-fin punk i trakterna kring det vi kallar Oi! ifrån det proletära Norrköping. 



Tjena. Berätta lite om Nya given. När och hur startade ni? Huvudsakliga influenser osv?



Konstellationen i sin nuvarande form kom till under 2013 när Micke kom in på bas.

Ydregård tog då över gitarren för första gången, så några influenser var det aldrig tal om.

Vi ville spela punk helt enkelt. Men vi tyckte att vi fick till ett eget sound ändå.

Hur tänkte ni med namnet, Nya given? Jag gillar det som fan samtidigt som det för tankarna till en typ av hc band jag tycker är lök. 


Möjligt att det har en sådan klang. Det var inget vi reflekterade över.

Vi skrev låtar på svenska och ville ha ett namn på svenska.

Hur ser det ut med inspelningar, släpp och gig? JAg vill veta allt i detalj och i kronologisk ordning. 


Inspelning sker löpande då vi spelar in och mixar allt själva.

När det gäller spelningar så ser det ut som följande:

8 November. Releasefest för vår 7" på Club Peking + Nollkompetenz och Avgå!

6 December. BSC #6 + Avgå! på Häng bar i Malmö.

6-7 Februari. Punk IS Alive - Skärgårdfestival i Karlskrona.

Diskografi:

Nya Given - Nya Given 7" (egen release)

Vi kommer även medverka på kommande Turist i Tillvaron vol.8 och Chaos in Sweden vol.2


Pontus, du är ju skinhead. Varför? Hur kom du in på den svängen? Själv var jag ex-burningheartpunkare som gått genom en actionrockfas och tagit studenten med pissbetyg. Sen träffade jag en Skinhead från Karlshamn och när så Pike släppte Brewed 1 var det kört. Har du en liknande historia?


Pontus - Nja. Fastnade för punken i början av högstadiet. Men det var inte förrän i gymnasiet

då jag började umgås med ett äldre skin i min hemstad som håret åkte av.

Vilken oi! gillar ni bäst - "grott-oi!", "dansbands-oi!" "tysk afa-oi!" eller nån annan variant? Gillar nån i bandet Blaggers (ITA) ? 


Micke - Har hört lite Blaggers men inte mycket.

Vi har väldigt olika smak när det kommer till punk.

Pontus - Själv så lyssnar jag mest på "gammal" Oi! och uk82.

Ydregård - Jag gillar Cockney Rejects med motivering gammal är äldst. 

Gillar ni nån annan musik, vad/vilka band?


I våra respektive skivsamlingar återfinns det mesta. Som sagt vi har väldigt blandad musiksmak.

Men om vi drar tre snabba på rak arm så får det bli:

Micke - George Brassens, Nick Cave och Lilla Lovis.

Ydregård - Madness, Teddybears (då och nu) och Kansas.

He-man - Avenged Sevenfold, NOFX och Dreadnoughts.
Pontus - Post punk (anti-pride!/red.), Reggae och Madness.

Politik - i allmänhet och inom musik subkulturer. Vad tycker ni? 


Allt är politik men politik är inte allt.

Tycker ni Pitbullfarm är ett av Sveriges bästa band?

Nej.

Vad tycker ni om nya Rancid?


Den har vi inte hört. Men vi har heller inget intresse av att höra den. 



Oi! Varför vill ni inte ens höra Rancid? En i bandet gillade ju t o m NOFX? Vet ni inte att det var Tim o Larsie-boi! som räddade gatpunken från nazisterna (och, då, 40+ alkisar) ?



Pontus: När det gäller Rancid så kan jag ju bara svara för mig själv. Och för mig betyder musik väldigt mycket. Jag känner väldigt mycket när jag lyssnar på musik. Håret på armarna reser sig när jag hör något som tilltalar mig. När jag lyssnar på Rancid så känner jag ingenting. Det är helt dött och har alltid varit. Har försökt ge dem en chans i min ungdom men de ger mig helt enkelt ingenting. Sen kan de ju få ha gjort hur mycket bra de vill när det handlar om att rensa upp bland Johnny rebel-skins. Men det gör ju inte deras musik bra bara för det. Varför He-man gillar nofx och inte Rancid kan jag inte svara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar