fredag 14 november 2014

Intervju - Powertool



Det finns band som likt det lilla barnets afterapningar av far och mor plogar på i redan upplöjda stigar. Och så finns det band som Powertool. Lika hårt som det låter, från Malmö med hate and love. Och katter...


Hur skulle ni beskriva er musik? Det jag hört var hårt men varierat.

Dag: Hardcore med en fot i punken. Samtidigt tycker jag att man kan höra hela bandets musikaliska preferenser komma fram. Det finns metal i mixen, likväl som renare punk och klassisk hc. 

Jocke: Som Hc-punk.

Patrik: Vi försöker väll variera oss en del iaf. Jag tycker att det är trist med musik där dom flesta låtar är byggda/spelas på exakt samma sätt och struktur.

Francke: Hårt men varierat passar kanske ganska bra. En av styrkorna med Powertool är att även om vi har samma musiksmak så kommer vi ändå från olika skolor inom punk, hardcore, metal, rock mm. De gör att tex kan någon komma med ett lite svängigare Motörhead-riff sen slänger vi in lite 90-hc och avslutar med grind. Finns myyyyycket ironi och humor i vår musik även om vi samtidigt är grymt seriösa. 

Vad handlar låtarna ofta om? Våld kanske? 

Dag: Politik. Ilska. Besvikelse. Och katter. 

Jocke: Nej, våld är dåligt för dig och din nästa. 

Patrik: Kanske inte så mycket om just våld men överlag handlar låtarna om något vi är trötta på eller ogillar. 


Francke: Patrik som vrölar har skriver de flesta av texterna själv men låter oss andra komma med förslag och idéer precis som att vi alla är inblandade i att skriva musiken. Kan nog inte säga att det finns något genomgående tema kanske till och med är tvärtom att allt behandlas. Ett exempel är att förra veckan skrev vi en låt som handlar om våra katter (alla i bandet har minst en katt). 

Planer gällande släpp/gig etc? 


Jocke: Gärna! 


Patrik: Inge gig inplanerade men vi ska släppa en 6 låtars kassett inom en snar framtid. När vet vi inte ännu.


Francke: Just nu har vi material till en fullängdare som vi antagligen börjar spela in tidigt nästa år. Sammansättningen av bandet gör att vi har väldigt många idéer och skriver nytt material fantastiskt snabbt. Vad det gäller gig har vi lite krokar ute men jag tror inte att vi i skrivandes stund har något bokat. Så om någon som läser detta sätter upp spelningar, prata med oss vi är hungriga som satan. Ja förresten vi kommer snart ut med en ny t-tröja designad av Julius (Dahlström/red).

Jag antar att ni alla lirat i massa andra band men det är så jävla trist zine fråga. Vill ni snacka om det eller? 

Dag: Vilka band som finns i bagaget kännas ju ganska oviktigt på ett sätt, då det vi är vi och inte dem. Men jag har spelat i CDCP och tyckte det var gött då. 

Jocke: Över ett par öl kan jag berätta om olika band jag varit och är med i. Kan även visa en del demos och skivor. Ratad-attack!(Fett – du bjuder!/red)

Patrik: Jag har endast spelat i ett band tidigare. 

Francke: Jag kan personligen inte säga att jag tycker det är så intressant.

Hur ser ni på scenen i Malmö o Sverige etc.. Eller bryr ni er ens om sånt. ? Själv kan jag ibland tycka det blir lite skitnödigt med krystad "gemenskap" osv. Men det är ju fint att ha vänner. Kommentar?

Dag: Det är roligt att det finns en så stark scen här som det gör. Och det är klart scenen är viktig, för utan scen finns inte heller publik. Det kommer mycket bra punk och hc härifrån och det är helt klart någonting att vara stolt över.

Jocke: Tycker man ska vara snäll, och spela i gemenskap! Men det är för fan ingen andlig/politisk gemenskap man gått in i. Organiserad religion är för andra. 

Patrik: Jag har inte hängt så mycket i scenen på några år av olika anledningar men minns när jag var mindre och började gå på spelningar att jag kände mig välkommen och trygg. Den känslan försvann när jag blev äldre men om det beror på att scenen ändrades eller om jag blev äldre och såg saker på ett annat det sätt vet jag inte. Gemenskapen ska ju finnas där för att en vill det inte för att en känner sig tvingad, men sen kan det vara bra att pusha sig själv lite för att vara en del i gemenskapen. Vänner är alltid bra att ha, kan dock vara svårt att hitta bra vänner. 

Francke: Malmö är sprängfullt med fantastiska band! Gällande gemenskap osv. har vi bara bra erfarenheter. Jag vet inte om jag/vi tänker så mycket på det. Nej de gör vi inte. Vi vill gärna tro att vi är en ödmjukt och trevligt gäng som bara är rakt igenom ärliga och vi gör gärna nya vänner.

Hur ser er skapandeprocess oftast ut? Finns nån huvudsaklig låtskrivare? 

Dag: Skrivandet i vårt band är en demokratisk process, där vi alla kommer med idéer som vi pulat med hemma som vi sedan skriver ihop till en helhet i replokalen. Alla är delaktiga i allt material. 

Jocke: It´s all about the riff! 

Patrik: Vi hjälps alla åt på ett väldigt bra sätt faktiskt. Någon kommer med idéer, dom andra kommer med förslag sen bygger vi ihop låten.

Punk och politik? 

Dag: För mig hör de tätt ihop. 

Jocke: Viktigt att det görs bra. 

Patrik: Det är viktigt men ska inte sägas bara för att det måste. Politik kan ofta döda en glad stämning. Det är viktigt att ha med sig att det är många inom punk/hardcore som har liknande värderingar som en själv och istället för att predika för varandra kan vi fokusera på något annat som inte tar massa negativ energi. 

Francke: Je.

Punk och poesi? 

Dag: Varför inte? 

Jocke: Francke har fått pris! 

Patrik: Svår fråga. (Vart går gränsen för en punktext och för en poesitext.) 

Francke: För mig: Ja inom rimliga gränser. När gränsen passeras blir det oftast tramsigt även om det kan vara bra grejer. 

Punk och Poly rocks (de som Dregen lanserade)? 

Dag: Niet. 

Jocke: Äter bara Anton Bergh! 

Patrik: Haha, vet inte vad jag ska säga. Hade ingen aning om detta. Kul för honom, eller. 

Francke: Tänkte först googla för att se vad fan du menade men kom på att jag inte bryr mig. 

Vad har ni för favoriter bland dagens punk, hardcore eller andra band? 

Dag: Det finns fantastiskt mycket bra. Wolfbrigade, kvelertak, converge och one direction, för att nämna några. 

Jocke: Gillar metal mest. Men gärna käng! 

Patrik: Har ett gäng band som har följt med genom åren från massa olika genre. Men försöker att hitta nytt hela tiden. Varierar väldigt mycket i vad jag gillar att lyssna på, ena dagen är det glad hip hop och andra är det arg hardcore. Lyssnar mycket på låtar å skivor som folk postar på forum, är ju kanske inte alltid så bra men ibland hittar en något gött. Favoritbanden just nu är Submotional Orchestra, Ceremony, Career Suicide, Simon Bilbomb, Goldmine och Tragedy. 

Francke: Ost.

Gillar alla i bandet Vindicate This!? 

Dag: Japp! 

Jocke: Ingen aning. 

Patrik: Ne.

Francke: Jag kan gilla VT! för resten av bandet om inte annat!

Vad tycker ni om nya Rancid? 

Dag: Bra, men det märks att de är lite trötta. Inte samma riv som det var förr. 

Jocke: Aldrig lyssnat på dem. 

Patrik: Jag är inte så förtjust i Rancid. 

Francke: Det jag hört låter bra. Följer Stephen King på twitter och han kallade det för en modern post-punk klassiker och jag litar på hans omdöme (även om modern post-punk klassiker är en kraftig överdrift). Faktum är att jag och King annars har ganska liknande smak vad det gäller punk.


Powertool040.bandcamp.com

 www.facebook.com/powertoolmalmo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar